Mar 072014
 

Na początku XVII wieku, w 1613 lub 1618 roku, nad brzeg jeziora Tana przybył hiszpański jezuita, Pedro Páez, aby zbadać źródła Nilu Błękitnego.

Zanim jednak zakonnik dotarł do Etiopii (a przybył tu w 1603 r.), przeżył siedem lat niewoli w Jemenie, do której trafił w czasie pierwszej misjonarskiej podróży do Afryki.  Páez jednak nie poddał się i do Etiopii dotarł w 1603 roku. Podobno był pierwszym Europejczykiem, który spróbował kawy, podanej mu przez etiopskiego króla. Jezuita znał tytejsze języki: amharski i gyyz, co ułatwiło mu przekonanie afrykańskich władców, aby przeszli na katolicyzm. Napisał „Historię Etiopii” i przetłumaczył katechizm na gyyz.

Lake_Tana,_EthiopiaJezioro Tana, Giustino/flickr.com

Pierwszą naukową wyprawą w poszukiwaniu źródeł najdłuższej afrykańskiej rzeki była ta, którą w 1770 roku odbył James Bruce, szkocki podróżnik i pisarz. Obydwaj odkrywcy, i Páez, i Bruce, uznali za główny nurt Nil Błękitny, lekceważąc zupełnie Nil Biały, którego źródła są obecnie uznane oficjalnie za źródła całego Nilu.

2048px-Blue_NileNil Błękitny, Ondřej Žváček/Wikimedia Commons

Jezioro Tana jest źródłem Nilu Błękitnego. Ciekawe, czy wtedy, kiedy przybył tu hiszpański zakonnik, albo szkocki podróżnik wyglądało podobnie, jak dzisiaj? Co się zmieniło? Jedno jest pewne: dziś zmienia się powierzchnia jeziora (liczy ok. 2849 km²) pod wpływem opadów i pór roku w Etiopii.

Dock_on_Lake_Tana,_Ethiopia_(2260757035)Dok na jeziorze Tana, A.Davey/Wikimedia Commons

Fishermen,_Lake_Tana_(2260748777)

Rybacy, A. Davey/Wikimedia Commons

Orthodox_priest_paddling

Ksiądz kościoła ortodoksyjnego, Landrowing Linguist/Wikimedia Commons

Papyrus_tankwa_boat_on_Lake_Tana_(5494263879)

Tankwa, czyli łódź z drewna papirusu, Katie Hunt/Wikimedia Commons

Island_Settlement_(2400787209)

Wyspa Settlement, A. Davey/Wikimedia Commons

Pelicans_on_the_lake_Tana,_Ethiopia

Pelikany, Giustino/Wikimedia Commons

Na 19 z 37 wysp znajdują się klasztory i kościoły Etiopskiego Kościoła Ortodoksyjnego, należącego do kościołów przedchalcedońskich (tych, które nie przyjęły postanowień soboru chalcedońskiego w 451 r.). Chrześcijaństwo w Europie mogło zacząć się od posługi św. Filipa Diakona (Dz 8, 25-40). Filip dosiadł się do wozu etiopskiego dworzanina, który czytał Księgę Izajasza, nie rozumiejąc jednak, o czym czyta. Gdy Filip powiedział mu o Jezusie Chrystusie, Etiop zapragnął ochrzcić się w rzece. Następnie zaś pojechał „z radością swoją drogą”. Chrześcijanie w Etiopii zachowali niektóre żydowskie obyczaje, np. szabat i obrzezanie. Kościoły przedchalcedońskie i Kościół katolicki prowadzą obecnie dialog ekumeniczny.

Ura_Kidane_Mihret,_Lake_Tana_(5494864932)

Malowidło z kościoła ortodoksyjnego Ura Kidane Mihret, Katie Hunt/Wikimedia Commons

IMG_7692

Share Button

WIĘCEJ DLA CIEBIE